Sommarplanering

Tänkte berätta lite om min träningsplan över sommaren. Eftersom jag går i Hallsberg och träningen i princip är schemalagd så sker det väldigt enkelt och naturligt att träna och komma ut i skogen till exempel. Därför blir det också en omställning att komma hem och "schemalägga" sin egen träning. För min del tycker jag att det fungerar väldigt bra och framförallt så "skjuter jag inte upp det" eftersom jag har valt att träna direkt efter jobbet eller rätt tidigt på dagen om jag är ledig. 
 
Visst handlar det om att ha självdiciplin och att verkligen ta sig i väg. Jag tror dock att om man lever i den miljön som jag gör, och har träning och orientering som vardag, så är det riktigt svårt att inte träna. Hos mig så kryper det i fingrarna och kroppen vill inte sitta still om jag inte tränar, så för mig är det inte så svårt att hålla i gång träningen. Det svåra kan vara att få det strukturerat och varierat, så att det inte bara blir jogga varje dag med inslag av lite styrka typ. Då skulle jag bli uttråkad och tröttna. Så därför har jag tagit den uppgiften om sommarplanering som vi fick på fullaste allvar och gjort det jag tror passar mig bäst.
 
Jag har planerat varje dag så grundligt som det går, och har en plan över hur veckorna ser ut. Såklart är det inte hugget i sten utan jag kan byta plats på passen och även förändra längd eller intensitet om det skulle ske några ändringar i vardagen som inte var planerat. Planeringen är gjord på det här sättet för min egen del, för att jag själv ska känna att det blir av, och att jag kan bocka av efter varje pass och känna att jag har följt planeringen. Vilket jag tror passar mig bäst. För någon annan passar säkert ett helt annat upplägg bättre. 
 
Tänkte ge er ett exempel på hur en vecka kan se ut.
 

Måndag: 45-60 minuter styrka 10-20 minuter uppvärmning

Tisdag: Hög intensitet, någon slags intervaller med intervalltid 20-30 minuter samt uppvärmning och nedjogg.

Onsdag: Orienteringsteknik låg intensitet ca 60 minuter. Här är tekniken viktigast och därav låg fart för att verkligen kunna känna efter och hinna tänka. 

Torsdag: Pass 1, jogg ca 40 minuter. Pass 2, styrka och stretch 45 minuter, samt lite uppvärmning om passen inte ligger ihop. 

Fredag: Vila

Lördag: Orienteringsteknik lite högre intensitet, ca 45 minuter. För att få ihop tekniken och farten i ett och klara att orientera rätt i snabb fart. 

Söndag: Långpass 75-90 minuter 

Här är allt inte heller löpning, utan på de pass där det inte står träningsform kan jag välja beroende på hur kroppen känns. Vissa dagar kanske det blir alternativt som crosstrainer eller cykel, och andra dagar löpning. Veckorna ser också olika ut, vissa veckor har jag t.ex fler orienteringspass, eller som innan oringen har jag 2 lite lugnare veckor.
 


Kommentarer

Kom ihåg






Trackback