Skidskytte-KM

Idag avgjordes en av etapperna i tour de Hallsberg här på olgy. Dagens utmaning var skidskytte, där skyttet egentligen handlar om att kasta ärtpåsar i en rockring. Reglerna var enkla, tjejerna åker 5 varv och kastar 4 gånger, killarna 6 varv med 5 kastningar, och såklart, först i mål vinner. Dock är det inte så enkelt som att bara kasta och åka, några straffrundor ska också avklaras för den som missar sina kast. Det momentet gör att allt kan hända, allt är möjligt och vem som helst kan vinna. I tjejklassen blev det dock en förhandstippad vinst och den starkaste på skidorna vann. GRATTIS EMMA!


En del av gänget

Min egen insats hade kunnat sluta i katastrof efter en första kastning som gav hela tre straffrundor med massor av nervositet och stress inblandat, men dagen slutade bättre än så. Då resten av mitt lopp var stabilt med endast en bom per skytte på de tre sista kastningarna blev det ändå ganska bra. Hur jag kom in i en stabil åkning? Jag föreställde mig att jag var Stina Nilsson som kämpade för en VM-medalj, köttade i den lösa snön och gav inte upp. Med lite extra positiva tankar vid skjutningen, och några djupa andetag så kunde jag ta ikapp och när sista varvet påbörjades hade jag plockat till en stabil tredjeplats. Jag höll sedan den positionen som även blev det slutgiltiga resultatet. Sammanfattat en bra dag, där alla kämpade riktigt bra och jag är nöjd med min insats. 



















Glad bronsmedaljör



Kommentarer

Kom ihåg






Trackback