Julaftons morgon

I morse klev vi upp innan tuppen, gjorde oss i ordning och klockan 7 rullade bilen mot Hofors. Som ni kanske minns så skrev jag om detta för 2 år sen, och om ni inte minns så berättar jag igen.
 
Min gammelmorfar Helge blev så gott som förlamad efter en misslyckad operation för diskbråck runt 1964. Efter operationen tog envisheten över och han bestämde sig för att återigen kunna gå. Vad han gjorde var att krypa/hasa sig genom skogen till tjärnen Storfly och tillslut kunde han gå den sträckan. På julafton lyxade han till det med fika i form av korv med bröd och glögg som gammelmormor gjort i ordning åt honom på morgonen. När han mötte någon efter vägen bjöd han på det han hade med sig, och med tiden blev det fler och fler som gick tillsammans med honom och mumsade på glögg och korv på julaftons morgon. Nu har korpen tagit över och ca 500 personer tillbringar julaftons första timmar i skogen runt Storfly där det bjuds på korv med bröd och glögg bredvid tjärnen.
 
Så det var vad vi gjorde i morse, myste i skogen bland marchallerna och drack glögg medan solen gick upp. Vi träffade min gammelmoster med familj efter vägen och så sa vi God Jul till alla vi mötte. Det är otroligt häftigt att det har blivit så stort, och traditionen är väldigt mysig och jag hoppas verkligen att den lever kvar länge till!
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
mormor

Härlig julmorgon i mörkret m bara marschaller. Du skriver så fantastiskt bra. Kram


Kom ihåg






Trackback