25 December

Igår var det ju då julafton! Det blev en lyckad dag och inatt har jag sovit riktigt gott efter gårdagen.
 
Dagen började 06.15 och klockan 07.00 åkte jag, mamma, mormor & morfar för att gå till Storfly. Det är en tjärn i skogen i Hofors där det varje år arrangeras först en promenad då på två kilometer i skogen med marschaller efter stigen. Väl framme bjuds det på glögg och lite smått och gott. 
Det är en riktigt mysig tradition som började då min gammelmorfar Helge, som efter en operation var så gott som förlamad. Men envis som han var så började han med att hasa sig fram den biten som vi då gick i går för att lära sig att gå igen. En julaftonsmorgon träffade han en annan man vid tjärnen och de bestämde sig för att ses på samma ställe på julafton året efter, men då skulle de ta kaffe med sig. Så det var så det började och sedan har fler och fler gått till Storfly på julaftons morgon. Det är nu andra, korpen, som arrangerar varje år och det är riktigt häftigt att det lever kvar. Det är mellan 100-500 personer som går varje år och det är en fin traditon, speciellt när man vet bakgrunden till den. 
 
Dagen fortsatte sedan med julfrukost och väntan på mina kusiner. Sedan kom tomten och vi fick öppna paket! I mina låg pengar, vantar, mössa och te. Precis vad jag behövde! Sedan pysslade de mindre med sina julklappar, jag hjälpte till att bygga ihop och sedan åt vi lunch och fikade innan vi åkte hem till farmor och farfar. 
 
Tyvärr hade delar av släkten blivit sjuka, väldigt tråkigt. Men sånt händer. Så hos farmor och farfar kollade vi på Kalle Anka och blev bjudna på glögg. Vi åt julmiddag och sedan var min lillebror ivrig att öppna mer paket. Så utklädd till tomte delade han ut paket med lite hjälp av mig. En av dagens höjdpunkter var glädjen då han öppnade sitt paket och fick det han mest av allt önskat sig. Jag fick också det jag önskat mig, b.la stavar så nu är det bara skidor och snö som saknas innan jag får testa på det där med längdskidor på riktigt. 
Efter julklappar och mat tog vi en liten promenad för att smälta maten och sedan gick vi in och såg Tomten är far till alla barnen. En lung och riktigt mysig julafton helt enkelt! 
 










Hoppas ni alla hade en bra julafton! 

Trackback